Thursday 1 September 2016

Pelangi Hidup...




Assalamualaikum.

aku x tahu la nape aku leh terbangun pukul due pagi sebab mimpi sal blog... haihh la.... ngape dok mimpi sal blog... cube le mimpi kete lambogini ke, penthouse ke, dating ngn mamat korea ke.. best le jugak... huuu...

da alang2 bukak blog nih... ak hengat nk mengupdate la... tapinye, mcm bese, ak x taw nk hupdate hape kt cnih...  yela... betaon da aku x on blog...

nampak x, betape lamenye aku x active lam blog nih. Yelah, xde idea, plus x tahu lah aku nk mengarut meraban ape kt cnih. Tapi tetibe hari nih, mcm ade idea lak. Tetibe aku nk jadi sasterawan jap. Huahuahua...

Try la dlu... Mane tahu okay kn.. tapi, aku anggap blog nih just sebagai diary aku yang leh kongsi dengan korang sume yang sudi bace blog ak.. citer yang bakal aku persembahkan, cewaaahhh.. haha.. jiwang lak... citer nye ak bagi tajuk Pelangi Hidup.. Nape? hmm... sebab pelangi banyak warne, ad antara warne tuh kadang2 mewakili hidup kite. Contoh nye, Pink, mewakili perasaan yang berbunge bangan bile bercintan cintun.. ye dak? eh tapi pelangi xde warne pink. xpe.. hentam je ye.. 
huhu

okay2.. xnk banyak cakap, kite g kt karangan SPM aku nih... citer nih, citer betul dalam realiti, and its happen to someone yang aku kenal.. name dy lam citer sekadar rekaan. Huahuahua... hope korang yang bace tuh enjoy la ye...

Image result for reading cartoon





EPILOG

Mengira detik dan hari juga waktu, itulah yang dilakukan oleh Nurul. Hari demi hari dihitung, detik demi detik dikira, menanti tiba nya hari yang berbahagia dalam hidupnya. Namun, disebalik semua kegembiraan, terselit hiba juga sedih dalam dirinya. mungkin itulah yang sering dikatakan oleh orang, emosi tidak menentu apabila hari penentuan semakin tiba, jiwa kacau. 


Nurul mengeluh, entah apa yang difikirkan dia sendiri tidak tahu. Akhirnya, Nurul membuat hipotesis sendiri, semakin difikir, semakin kacau, semakin difikir semakin dia tidak tahu dan paham apakah yang sebenarnya difikirnya. 

"haih la kepale, sudah2 la tu kau bekerje, rehat la..." keluhnya sendirian. Tiba2 air mata nya mengalir laju tanpa diduga. "haihh... kenape lah aku ni, dah macam orang gile dah, atoyaiyy" keluh nya lagi.

25 tahun hidup nya, penuuh dengan suka duka yang dia sendiri tidak tahu sekuat itu hatinya menghadap segala masalah, Nurul tahu, selepas berlangsung nya majlis nya nanti, dia tidak lagi perlu memikirkan segala masalah yang selama ini dihadapinya, namun, hatinya seakan pilu apabila mengenangkan satu2 nya lelaki yang sangat disayanginya, ayah. Ya, ayah. Hati seorang ayah, pengorbanan seorang ayah, yang kadang2 tidak pernah orang lain ambil tahu dan hargai. Aduh, sakit sungguh hatinya, sedih memikirkan ayahnya, pilu mengenangkan dugaan yang diberi terhadap ayahnya.

Kuat la ayah, along akan selalu disisi ayah. keluhnya lagi. peristiwa itu terimbau lagi, Trauma itu datang kembali. Ah, Nurul bangun pantas menuju ke bilik air, ingin mengambil wudhu', mengadu pada Ilahi moga hati nya tenang.

Selesai solat, nurul berdoa, mohon dikuatkan hatinya dan ayahnya juga mamanya. air mate seumpama hujan lebat, nasib baik xde kilat dengan guruh je, sekali dengan petir. Hihi. Gelaknya sendirian didalam hati. Sengal betul, time tengah sedih pon kesengalannya tetap tidak mahu hilang. 

Nurul kembali termenung, Nurul berdialog sendirian didalam hatinya, teringat tatkala umur nya 6 tahun, dia sangat bahagia, bersama mama dan ayah tersayang, tambahan pula dialah satu2 nya anak bukti kasih mama dan ayahnya. Bahagia sungguh dirinya, seakan rasa dunia ini ana yang punya. Sehinggalah muncul si gergasi, eh cop, gergasi kah? detik hatinya. "gergasi lah kut, xpon raksasa, xpon dinasor, xpon langsawir, xpon fairy frog mother" terpacul kata2 itu dimulutnya. 

cepat dia beristighfar, meredakan hatinya yang kacau dan sedih. Nurul bangun menghidupkan suis tv, siaran astro dibukanya, channel itu sedang menayangkan cerita yang seakan sama dengan cerita hidupnya, Cinta Paling Agung. "Eh cop! mana same, aku x kahwin lagi.." katanya sendirian, "alahhhh.. tapi lebih kurang la kan" bisik hatinya lagi. 

kemudian ditukarnya kechannel hitz.fm, nak jadi mat saleh celup katanya, sambil mengatur langkah kedapor untuk memasak...

Image result for dot dot dot street art


bersambung....           

No comments:

Pelangi Hidup...

Assalamualaikum. aku x tahu la nape aku leh terbangun pukul due pagi sebab mimpi sal blog... haihh la.... ngape dok mimpi sal blog....